Kursy dla nauczycieli w Oxfordzie.


Swoją dwutygodniową przygodę w Oxfordzie rozpoczęliśmy 30 czerwca na lotnisku w Krakowie, skąd późną nocą dolecieliśmy do London Luton, a stamtąd do Oxfordu. Rankiem w poniedziałek 1 lipca rozpoczęliśmy kursy w  szkołach Lake School of English i Oxford International Study Centre znajdujących się w centrum Oxfordu. 
Pełni zapału do nauki przybyliśmy do siedziby  szkoły Lake School of English

Dwóch nauczycieli odbyło kurs metodyczny w Oxford International Study Centre


Od samego początku dokonaliśmy umiejętności językowe , poruszając się po mieście piętrowymi autobusami i poznając jego wspaniałe zabytki oraz  imponującą infrastrukturę. Kursy, które podjęliśmy miały  na celu podniesienie kwalifikacji, a przez to  jakości pracy szkoły poprzez wprowadzanie kreatywnych metod nauczania z elementami CLIL (Content and Language Integrated Learning), niezwykle popularnego w europejskich szkołach. Celem metody CLIL jest nauczanie równocześnie przedmiotu i języka, czyli użycie języka w nauce i uczenie się z użyciem języka. Metoda ta dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Czterech nauczycieli uczestniczyło w kursach metodycznych, które zostały dostosowane do wieku ich uczniów  oraz nauczanych przez nich przedmiotów: Creative Teaching in Primary Classoom, Creative Teaching in the Secondary CLIL classroom, English Language and CLIL Geography and History, English Language and Early Years and Primary Education.Nauczyciel historii i przyrody z naszej szkoły mgr Dorota Konieczny uczestniczyła w kursie CLIL Geography and History. Oto jej relacja z kursu:
Na popołudniowych zajęciach z metodykami i praktykami mogłam poznać zasady prowadzenia zajęć metodą CLIL oraz ważne aspekty nauczania przedmiotów historii i geografii z wykorzystaniem języka angielskiego. Z prowadzącymi omówiłam również ciekawe przykłady zadań, które wykorzystam zarówno podczas zajęć wprowadzających nowe treści, jak i powtarzających i utrwalających daną partię materiału. Niektóre pomysły będą przydatne do ewaluacji zajęć oraz do dokonania samooceny uczniów. Podczas spotkań poznałam programy do tworzenia kart pracy, które na pewno uatrakcyjnią zajęcia.
Dwóch nauczycieli uczestniczyło w Intensive General English  Course , mającym na celu podniesienie ogólnej  znajomości języka w mówieniu oraz umiejętności rozumienia ze słuchu, czytania i pisania. 


W nauczaniu języka obcego – obok konieczności rozwijania wszystkich sprawności językowych poprzez stosowanie ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu, czytaniu, pisaniu, rozwijania zasobu słownictwa i uczenia zasad fonetyki, gramatyki, składni, stylistyki – niezmiernie ważnym czynnikiem jest tworzenie obcojęzycznej atmosfery, która umożliwia porozumiewanie się w języku obcym.

 

 Gry dydaktyczne są znakomitym narzędziem do nauki słówek, gramatyki, wymowy. Ponadto wprowadzają relaksującą atmosferę, zabawę i śmiech na lekcji. Przekonaliśmy się o tym podczas zajęć w Lake School of English. Poznane gry z pewnością wprowadzimy podczas zajęć z uczniami.







Każdego dnia pracowaliśmy więc na zajęciach metodami aktywizującymi w parach i grupach, które ułatwiają przyswajanie nowej wiedzy, rozwinęły naszą pomysłowość i kreatywność, a także pomogły w rozwijaniu umiejętności komunikowania się, dyskutowania i bronienia swojego zdania
Wszyscy nauczycie zdobyli większą świadomość użycia struktur językowych i słownictwa, poznając autentyczny formalny i nieformalny język w użyciu, przez co mogą komunikować się w efektywniejszy i płynniejszy sposób.  W szkołach językowych poznaliśmy  nauczycieli z innych krajów i nawiązaliśmy z nimi kontakty, które umożliwią w przyszłości dalszą współpracę na platformie e-Twinning. 




Uczestnicy kursu dla nauczycieli w Oxford International Study Centre.

Zajęcia odbywały się w  różnych formach : nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, gry językowe, warsztaty i prezentacje video, muzyki i obrazów, elementy dramy. Zajęcia miały  przede wszystkim charakter ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwalało na praktyczne wykorzystywanie wiedzy teoretycznej. Podczas lekcji poznawałyśmy nowe słownictwo i ciekawe metody zajęć, odgrywałyśmy scenki, brałyśmy aktywny udział w zespołowych grach językowych oraz wzięłyśmy udział w zajęciach terenowych poznając zabytki i historię Oxfordu.
Czas spędzony w Oxfordzie  był niezwykle inspirujący i twórczy, obcowanie ze doświadczanymi nauczycielami obudziło w nas zapał do wprowadzania nowych pomysłów podczas zajęć  i korzystania z oryginalnych, anglojęzycznych źródeł.   Po zajęciach aktywnie szukaliśmy materiałów językowych, które moglibyśmy  wykorzystać z naszymi uczniami.  W oksfordzkich księgarniach zakupiliśmy   książki i podręczniki którymi podzielimy  się z uczniami i  innymi nauczycielami. Kursy zakończyły się 12 lipca otrzymaniem certyfikatu, potwierdzającego udział.
Uczestnicy kursu w Lake School of English w Oxfordzie

Nawiązaliśmy kontakty z nauczycielami z innych krajów.



Uczestniczka kursu mgr Karina Bizan nauczyciel j. polskiego i techniki, oligofrenopedagog, tak relacjonuje swój udział w kursie:
Udział w kursie "Creative Teaching in the Secondary CLIL Classroom" pozwolił mi na poznanie metodologii nauczania przedmiotów w połączeniu z językiem angielskim. Zgromadziłam wiedzę na temat metod nauczania, technik, materiałów dydaktycznych, planowania lekcji metodą CLIL. Pozwolił mi również na znaczne udoskonalenie języka angielskiego poprzez mówienie, aktywny udział w zajęciach, szczególnie tych rozwijających język w sposób niestandardowy, nietypowy. Bardzo pozytywnie oceniam wszystkie zajęcia prowadzone podczas kursu, szczególnie prowadzących Freię i Lucy. Elementy CLIL-a będę od nowego roku szkolnego wprowadzała na zajęciach techniki w klasach IV-VI na zasadzie innowacji pedagogicznej. Będzie ona polegała na wprowadzeniu zwrotów, pojęć, słownictwa z języka angielskiego podczas lekcji, czynnego ich stosowania przez uczniów.
Uczestnik mgr Justyna Dyba, nauczyciel wychowania przedszkolnego, tak relacjonuje swój udział w mobilności:
„Mobilność kadry edukacji szkolnej – Erasmus +” była dla mnie niewątpliwie wyjątkowym doświadczeniem. Biorąc udział w projekcie miałam szansę wyjechać na kurs językowy „Intensive General English” zorganizowany przez Lake School of English w Oxfordzie. Przygotowania do tego wyjazdu rozpoczęły się kilkanaście miesięcy wcześniej. Uczestniczyłam w spotkaniach organizowanych przez koordynatora projektu panią Katarzynę Bacę, oraz w przygotowawczym kursie językowym odbywającym się w Szkole Podstawowej w Psarach i Dąbiu. Odbyty kurs przygotowawczy pozwolił mi bezstresowo brać udział w kursie językowym w Lake School oraz w pierwszym dniu kursu w Oxfordzie, przystąpić do egzaminu pisemnego sprawdzającego dotychczasowe umiejętności. Na podstawie wyniku testu zostałam przydzielona do odpowiedniej grupy oraz uzyskałam informacje na temat szkoły, organizacji zajęć i nauczycieli prowadzących. Szkolenie w Oxfordzie pokryło wszystkie tematy, wymienione w programie, odbywało się w bardzo miłej i  przyjemnej atmosferze, w dwunastoosobowej, międzynarodowej grupie. Miało formę praktycznych warsztatów, prowadzonych przez bardzo doświadczone nauczycielki języka angielskiego: Lucy i Sharlene, żyjące pasją do nauczania innych. Podczas zajęć stosowały ciekawe i aktywizujące metody, m. in.: scenki dramowe, liczne gry dydaktyczne, a także obrazy i schematy aby uatrakcyjnić nasze lekcje. Dominującą formą pracy na zajęciach była praca w małych zespołach i parach, co pozwalało lepiej się komunikować i uważniej słuchać siebie nawzajem. Nawiązałam kontakt ze studentami pochodzącymi z Hiszpanii, Włoch, Belgii i Polski. Każde zajęcia stanowiły okazję do podzielenia się doświadczeniami, tradycjami i kulturą krajów, z których pochodziliśmy. Kurs przyczynił się do podniesienia mojegopoziomu znajomości języka angielskiego w zakresie pisma i mowy. Rozwinęłam umiejętności komunikacyjne w języku angielskim. Nauczyłam się poprawnej wymowy poprzez kontakt z rodzimymi użytkownikami języka angielskiego. Zwiększyłam pewność siebie w zakresie słuchania, pisania, czytania i mówienia w języku angielskim. Poszerzyłam wiadomości w zakresie struktur gramatycznych w języku angielskim. Wzbogaciłam słownictwo w języku angielskim. Liczne ćwiczenia, karty pracy oraz konwersacje sprzyjały utrwalaniu zdobytych wiadomości i umiejętności językowych. Ważnym elementem kursu była także okazja do kontrolowania własnych osiągnięć, która była możliwa dzięki piątkowym testom, składającym się z części dotyczącej gramatyki oraz słownictwa. Kurs zakończył się 12 lipca otrzymaniem certyfikatu, potwierdzającego udział.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przygotowania do działań projektowych w Portugalii.

Innowacja "ACTive learning" w oddziale przedszkolnym.