Kursy dla nauczycieli w Oxfordzie.
Swoją dwutygodniową przygodę w Oxfordzie rozpoczęliśmy 30 czerwca na
lotnisku w Krakowie, skąd późną nocą dolecieliśmy do London Luton, a stamtąd do
Oxfordu. Rankiem w poniedziałek 1 lipca rozpoczęliśmy kursy w szkołach Lake School of English i Oxford International
Study Centre znajdujących się w centrum Oxfordu.
Pełni zapału do nauki przybyliśmy do siedziby szkoły Lake School of English |
Dwóch nauczycieli odbyło kurs metodyczny w Oxford International Study Centre |
Od samego początku dokonaliśmy
umiejętności językowe , poruszając się po mieście piętrowymi autobusami i poznając
jego wspaniałe zabytki oraz imponującą infrastrukturę.
Kursy, które podjęliśmy miały na celu
podniesienie kwalifikacji, a przez to
jakości pracy szkoły poprzez wprowadzanie kreatywnych metod nauczania z
elementami CLIL (Content and Language Integrated Learning), niezwykle
popularnego w europejskich szkołach. Celem metody CLIL jest nauczanie
równocześnie przedmiotu i języka, czyli użycie języka w nauce i uczenie się z
użyciem języka. Metoda ta dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego
opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych
przedmiotów i elementów języka obcego. Czterech nauczycieli uczestniczyło w
kursach metodycznych, które zostały dostosowane do wieku ich uczniów oraz nauczanych przez nich przedmiotów: Creative
Teaching in Primary Classoom, Creative Teaching in the Secondary CLIL classroom,
English Language and CLIL Geography and History, English Language and Early
Years and Primary Education.Nauczyciel historii i przyrody z naszej szkoły mgr Dorota Konieczny uczestniczyła w kursie CLIL Geography and History. Oto jej relacja z kursu:
Na popołudniowych zajęciach z
metodykami i praktykami mogłam poznać zasady prowadzenia zajęć metodą CLIL oraz
ważne aspekty nauczania przedmiotów historii i geografii z wykorzystaniem
języka angielskiego. Z prowadzącymi omówiłam również ciekawe przykłady zadań,
które wykorzystam zarówno podczas zajęć wprowadzających nowe treści, jak i
powtarzających i utrwalających daną partię materiału. Niektóre pomysły będą
przydatne do ewaluacji zajęć oraz do dokonania samooceny uczniów. Podczas
spotkań poznałam programy do tworzenia kart pracy, które na pewno uatrakcyjnią
zajęcia.
Dwóch nauczycieli uczestniczyło w Intensive
General English Course , mającym na celu
podniesienie ogólnej znajomości języka w
mówieniu oraz umiejętności rozumienia ze słuchu, czytania i pisania. W nauczaniu języka obcego – obok konieczności rozwijania wszystkich sprawności językowych poprzez stosowanie ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu, czytaniu, pisaniu, rozwijania zasobu słownictwa i uczenia zasad fonetyki, gramatyki, składni, stylistyki – niezmiernie ważnym czynnikiem jest tworzenie obcojęzycznej atmosfery, która umożliwia porozumiewanie się w języku obcym.
Gry dydaktyczne są znakomitym narzędziem do nauki słówek, gramatyki, wymowy. Ponadto wprowadzają relaksującą atmosferę, zabawę i śmiech na lekcji. Przekonaliśmy się o tym podczas zajęć w Lake School of English. Poznane gry z pewnością wprowadzimy podczas zajęć z uczniami.
Każdego dnia pracowaliśmy więc na zajęciach metodami aktywizującymi w parach i
grupach, które ułatwiają przyswajanie nowej wiedzy, rozwinęły naszą pomysłowość
i kreatywność, a także pomogły w rozwijaniu umiejętności komunikowania się,
dyskutowania i bronienia swojego zdania
Wszyscy nauczycie zdobyli
większą świadomość użycia struktur językowych i słownictwa, poznając autentyczny
formalny i nieformalny język w użyciu, przez co mogą komunikować się w
efektywniejszy i płynniejszy sposób. W
szkołach językowych poznaliśmy nauczycieli z innych krajów i nawiązaliśmy z
nimi kontakty, które umożliwią w przyszłości dalszą współpracę na platformie
e-Twinning.
Uczestnicy kursu dla nauczycieli w Oxford International Study Centre. |
Zajęcia odbywały się w różnych
formach : nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, gry językowe,
warsztaty i prezentacje video, muzyki i obrazów, elementy dramy. Zajęcia
miały przede wszystkim charakter
ćwiczeniowy, warsztatowy, co pozwalało na praktyczne wykorzystywanie wiedzy
teoretycznej. Podczas lekcji poznawałyśmy nowe słownictwo i ciekawe metody
zajęć, odgrywałyśmy scenki, brałyśmy aktywny udział w zespołowych grach
językowych oraz wzięłyśmy udział w zajęciach terenowych poznając zabytki i
historię Oxfordu.
Czas spędzony w Oxfordzie był
niezwykle inspirujący i twórczy, obcowanie ze doświadczanymi nauczycielami
obudziło w nas zapał do wprowadzania nowych pomysłów podczas zajęć i korzystania z oryginalnych, anglojęzycznych
źródeł. Po zajęciach aktywnie
szukaliśmy materiałów językowych, które moglibyśmy wykorzystać z naszymi uczniami. W oksfordzkich księgarniach zakupiliśmy książki i podręczniki którymi
podzielimy się z uczniami i innymi nauczycielami. Kursy zakończyły się 12
lipca otrzymaniem certyfikatu, potwierdzającego udział.
Uczestnicy kursu w Lake School of English w Oxfordzie |
Nawiązaliśmy kontakty z nauczycielami z innych krajów. |
Uczestniczka
kursu mgr Karina Bizan nauczyciel j. polskiego i techniki, oligofrenopedagog,
tak relacjonuje swój udział w kursie:
Udział
w kursie "Creative Teaching in the Secondary CLIL Classroom" pozwolił
mi na poznanie metodologii nauczania przedmiotów w połączeniu z językiem
angielskim. Zgromadziłam wiedzę na temat metod nauczania, technik, materiałów
dydaktycznych, planowania lekcji metodą CLIL. Pozwolił mi również na znaczne
udoskonalenie języka angielskiego poprzez mówienie, aktywny udział w zajęciach,
szczególnie tych rozwijających język w sposób niestandardowy, nietypowy. Bardzo
pozytywnie oceniam wszystkie zajęcia prowadzone podczas kursu, szczególnie
prowadzących Freię i Lucy. Elementy CLIL-a będę od nowego roku szkolnego
wprowadzała na zajęciach techniki w klasach IV-VI na zasadzie innowacji
pedagogicznej. Będzie ona polegała na wprowadzeniu zwrotów, pojęć, słownictwa z
języka angielskiego podczas lekcji, czynnego ich stosowania przez uczniów.
Uczestnik
mgr Justyna Dyba, nauczyciel wychowania przedszkolnego, tak relacjonuje swój
udział w mobilności:
„Mobilność
kadry edukacji szkolnej – Erasmus +” była dla mnie niewątpliwie wyjątkowym doświadczeniem.
Biorąc udział w projekcie miałam szansę wyjechać na kurs językowy „Intensive
General English” zorganizowany przez Lake School of English w Oxfordzie. Przygotowania
do tego wyjazdu rozpoczęły się kilkanaście miesięcy wcześniej. Uczestniczyłam w
spotkaniach organizowanych przez koordynatora projektu panią Katarzynę Bacę,
oraz w przygotowawczym kursie językowym odbywającym się w Szkole Podstawowej w
Psarach i Dąbiu. Odbyty kurs przygotowawczy pozwolił mi bezstresowo brać udział
w kursie
językowym w Lake School oraz w pierwszym dniu kursu w Oxfordzie, przystąpić do egzaminu
pisemnego sprawdzającego dotychczasowe umiejętności. Na podstawie wyniku testu
zostałam przydzielona do odpowiedniej grupy oraz uzyskałam informacje na temat szkoły,
organizacji zajęć i nauczycieli prowadzących. Szkolenie w Oxfordzie pokryło wszystkie
tematy, wymienione w programie, odbywało się w bardzo miłej i przyjemnej atmosferze, w dwunastoosobowej,
międzynarodowej grupie. Miało formę praktycznych warsztatów, prowadzonych przez
bardzo doświadczone nauczycielki języka angielskiego: Lucy
i Sharlene, żyjące pasją do nauczania innych. Podczas zajęć stosowały ciekawe i
aktywizujące metody, m. in.: scenki dramowe, liczne gry dydaktyczne, a także
obrazy i schematy aby uatrakcyjnić nasze lekcje. Dominującą formą pracy na
zajęciach była praca w małych zespołach i parach, co pozwalało lepiej się
komunikować i uważniej słuchać siebie nawzajem. Nawiązałam kontakt ze
studentami pochodzącymi z Hiszpanii, Włoch, Belgii i Polski. Każde zajęcia
stanowiły okazję do podzielenia się doświadczeniami, tradycjami i kulturą
krajów, z których pochodziliśmy. Kurs przyczynił się do podniesienia mojegopoziomu
znajomości języka angielskiego w zakresie pisma i mowy. Rozwinęłam umiejętności
komunikacyjne w języku angielskim. Nauczyłam się poprawnej wymowy poprzez
kontakt z rodzimymi użytkownikami języka angielskiego. Zwiększyłam pewność
siebie w zakresie słuchania, pisania, czytania i mówienia w języku angielskim.
Poszerzyłam wiadomości w zakresie struktur gramatycznych w języku angielskim.
Wzbogaciłam słownictwo w języku angielskim. Liczne ćwiczenia, karty pracy oraz
konwersacje sprzyjały utrwalaniu zdobytych wiadomości i umiejętności
językowych. Ważnym elementem kursu była także okazja do kontrolowania własnych
osiągnięć, która była możliwa dzięki piątkowym testom, składającym się z części
dotyczącej gramatyki oraz słownictwa. Kurs zakończył się 12 lipca otrzymaniem
certyfikatu, potwierdzającego udział.
Komentarze
Prześlij komentarz