Kurs naszego nauczyciela na Malcie pt. "Computational Thinking (Teaching through Coding and Robotics)" ukończony sukcesem.


W dniach od 28 lipca do 3 sierpnia nauczycielka informatyki oraz klas początkowych w naszej szkole Mieczysława Szymalska uczestniczyła w kursie na Malcie pt. "Computational Thinking (Teaching through Coding and Robotics)". Oto jej relacja z kursu:
Robotyka w szkole to nowy temat i mimo, że nie ma jeszcze ugruntowanej roli, chętnie sięgamy po narzędzia związane z programowaniem robotów. Powodów zainteresowania dydaktycznym wymiarem robotyki jest kilka. Przede wszystkim zajęcia z nią związane są dla uczniów bardzo atrakcyjne, programowanie robotów przypomina, zwłaszcza w wypadku młodszych uczniów, zabawę a nauczyciel nie ma z reguły żadnych problemów ze sferą motywacyjną swoich podopiecznych, nie trzeba namawiać uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Wiele krajów europejskich wprowadziło na stałe elementy programowania i robotyki do szkół. Jak wskazują badania, kompetencje teleinformatyczne są coraz częściej wymagane na rynku pracy. Trudno nie odwołać się również do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Umiejętność programowania i wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych w codziennym życiu odnosi się do takich obszarów:
1. porozumiewanie się w języku ojczystym – ponieważ narzędzia teleinformatyczne służą komunikacji;
2. porozumiewanie się w językach obcych – bowiem język programowania jest zbudowany na uniwersalnych podstawach z języka angielskiego;
3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne – umiejętności programistyczne opierają się na podstawach matematycznych;
4. kompetencje informatyczne;
5. umiejętność uczenia się – dlatego, że tempo zmian w dziedzinie teleinformatyki wymaga postawy uczącej się, poszukującej, ciekawej świata;
 6. kompetencje społeczne i obywatelskie – bowiem narzędzia teleinformatyczne służą do komunikacji i rozwijania sieci społecznych relacji;
7. inicjatywność i przedsiębiorczość – dzięki inspiracjom wynikającym z dostępu do szerokiej oferty produktów i usług;
8. świadomość i ekspresja kulturalna – dzięki wolnemu dostępowi do informacji i możliwości ekspresji.




Kurs, w którym uczestniczyłam dał mi podstawową wiedzę na temat tego czym jest programowanie, dowiedziałam się o sposobach nauki programowania nie tylko dla najmłodszych. Nauczyłam się jak prowadzić zajęcia z programowania i na co zwrócić uwagę podczas prowadzenia zajęć z uczniami oraz jak wykorzystywać dostępne na rynku gry, aplikacje a także jak obsługiwać różnego rodzaju roboty uczące programowania.
Najważniejszym doświadczeniem podczas mobilności było współdziałanie, zaradność, umiejętność adaptacji i zachowania się w sytuacjach nietypowych a przede wszystkim dzielenia się wiedzą z uczestnikami z krajów europejskich.
W kursie brało udział 11 uczestników z Polski, Niemiec, Irlandii, Finlandii i Malty. Koordynatorami kursu byli Franco Costa  i Denisa Zammit zajęcia prowadził Kilia nauczyciel akademicki z Malty.






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przygotowania do działań projektowych w Portugalii.

Innowacja "ACTive learning" w oddziale przedszkolnym.