Kurs naszego nauczyciela na Malcie pt. "Computational Thinking (Teaching through Coding and Robotics)" ukończony sukcesem.
W dniach od 28 lipca do 3 sierpnia nauczycielka informatyki oraz klas początkowych w naszej szkole Mieczysława Szymalska uczestniczyła w kursie na Malcie pt. "Computational Thinking (Teaching through Coding and Robotics)". Oto jej relacja z kursu:
Robotyka w szkole to
nowy temat i mimo, że nie ma jeszcze ugruntowanej roli, chętnie sięgamy po
narzędzia związane z programowaniem robotów. Powodów zainteresowania
dydaktycznym wymiarem robotyki jest kilka. Przede wszystkim zajęcia z nią
związane są dla uczniów bardzo atrakcyjne, programowanie robotów przypomina,
zwłaszcza w wypadku młodszych uczniów, zabawę a nauczyciel nie ma z reguły
żadnych problemów ze sferą motywacyjną swoich podopiecznych, nie trzeba
namawiać uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Wiele krajów
europejskich wprowadziło na stałe elementy programowania i robotyki do szkół.
Jak wskazują badania, kompetencje teleinformatyczne są coraz częściej wymagane
na rynku pracy. Trudno nie odwołać się również do Zalecenia Parlamentu
Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych w
procesie uczenia się przez całe życie. Umiejętność programowania i
wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych w codziennym życiu odnosi się do takich
obszarów:
1. porozumiewanie się w
języku ojczystym – ponieważ narzędzia teleinformatyczne służą komunikacji;
2. porozumiewanie się w
językach obcych – bowiem język programowania jest zbudowany na uniwersalnych
podstawach z języka angielskiego;
3. kompetencje
matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne – umiejętności
programistyczne opierają się na podstawach matematycznych;
4. kompetencje
informatyczne;
5. umiejętność uczenia
się – dlatego, że tempo zmian w dziedzinie teleinformatyki wymaga postawy
uczącej się, poszukującej, ciekawej świata;
6. kompetencje społeczne i obywatelskie –
bowiem narzędzia teleinformatyczne służą do komunikacji i rozwijania sieci
społecznych relacji;
7. inicjatywność i
przedsiębiorczość – dzięki inspiracjom wynikającym z dostępu do szerokiej
oferty produktów i usług;
8. świadomość i
ekspresja kulturalna – dzięki wolnemu dostępowi do informacji i możliwości
ekspresji.
Kurs, w którym
uczestniczyłam dał mi podstawową wiedzę na temat tego czym jest programowanie,
dowiedziałam się o sposobach nauki programowania nie tylko dla najmłodszych.
Nauczyłam się jak prowadzić zajęcia z programowania i na co zwrócić uwagę
podczas prowadzenia zajęć z uczniami oraz jak wykorzystywać dostępne na rynku
gry, aplikacje a także jak obsługiwać różnego rodzaju roboty uczące
programowania.
Najważniejszym
doświadczeniem podczas mobilności było współdziałanie, zaradność, umiejętność
adaptacji i zachowania się w sytuacjach nietypowych a przede wszystkim
dzielenia się wiedzą z uczestnikami z krajów europejskich.
W kursie brało udział
11 uczestników z Polski, Niemiec, Irlandii, Finlandii i Malty. Koordynatorami
kursu byli Franco Costa i Denisa Zammit
zajęcia prowadził Kilia nauczyciel akademicki z Malty.
Komentarze
Prześlij komentarz